Reţete pentru pitici

Mâncare de urzici

Posted on: 26/03/2010

Primăvara e anotimpul meu preferat. Nu doar pentru că sunt flori peste tot (din punctul ăsta de vedere mi-aş dori să fie numai primăvară tot anul), ci şi pentru că apar urzicile. Pasiunea pentru înţepătoarele plante e mai recentă. Când eram copil nu prea mâncam nimic care arăta ca un terci verde în farfurie. Mama a reuşit să mă convingă când eram adolescentă că mâncarea de urzici nu e nici pe departe ca un terci. Mi-am înfrânt temerile, am gustat şi mi-a plăcut foarte mult. De atunci, în fiecare primăvară mănânc urzici.

De când cu Sonia am început să apreciez şi spanacul, dar încă stau foarte departe de ciorba de lobodă sau de ştevie a soacră-mii:).

Zilele trecute am făcut o excursie prin piaţă şi am plecat de acolo cu o pungă verde plină de chestii verzi (urzici, ceapă verde, usturoi verde, salată), condimentate pe ici-colo cu nişte ridichi şi ardei roşii.

Am venit acasă şi m-am apucat de preparat ceva ce Sonia nu mai mâncase în viaţa ei de aproape un an: mâncare de urzici.

De la piaţă am cumpărat 3 grămăjoare de urzici, suficiente pentru mâncarea noastră şi a copilului. Când am ajuns acasă le-am spălat în 5-6 ape şi apoi le-am luat fir cu fir ca să văd dacă mai au paie printre frunze sau alte „ingrediente” ce nu trebuia să le adaug în mâncare.

Acum, dacă vă e frică să nu vă înţepe, asta e. Nu mâncaţi urzici. Pe mine m-au înţepat câteva, am îndurat şi le-am venit de hac cu o oală plină cu apă în care le-am pus la fiert. Dacă urzicile sunt tinere şi nu aţi păstrat prea multe tulpine, atunci nu trebuie să le fierbeţi foarte mult, poate 15 minute.

După ce le-aţi fiert, în primul rând nu aruncaţi zeama. Acum să vă spun cum le-am făcut pe ale noastre.

Ingrediente pentru 3 persoane:

3 grămezi de urzici

o ceapă

2 cepe verzi

1 sau 2 fire de usturoi verde

pătrunjel

3 linguri de orez

3-4 linguri ulei de măsline

Procedeu de „fabricaţie”:

Curăţă ceapa uscată şi toac-o mărunt. Spală bine ceapa verde şi usturoiul verde. Desparte partea albă de cea verde. Toacă partea albă a cepei şi a usturoiului. Pune la călit în puţin ulei de măsline ceapa şi usturoiul tocate.

După 2-3 minute adaugă orezul ca să se mai călească şi el puţin. Mai lasă 1 minut. Toarnă 3-4 polonice mari cu zeamă de urzici. Lasă la fiert pe foc mic. Cum urzicile sunt fierte deja, lasă orezul pe foc, cu ceapa şi usturoiul, până se înmoaie toate foarte bine.

După vreo 15-20 minute adaugă urzicile fierte şi tocate grosier. Mai lasă puţin pe foc şi, dacă trebuie, mai adaugă apă. Nu trebuie să fie ca o supă însă🙂. La final pune pătrunjel tocat (cam o mână) şi partea verde de la ceapă şi usturoi, toate tocate.

În acest moment poţi să separi mâncarea copilului de mâncarea adulţilor. Cam o treime din mâncare mută în alt vas şi adaugă fie puţină carne fiartă şi mărunţită, fie un ou bătut, pentru că din carne şi din ou copilul îşi va lua fierul necesar în procesul de creştere. Plus proteinele de care are mare nevoie.

Eu am adăugat în mâncarea Soniei o linguriţă cu grăsime de gâscă şi o bucată de carne de vită fiartă şi mărunţită. A fost foarte yummy, dar parcă mâncarea noastră a ieşit şi mai şi.

Personal, prefer urzicile fără carne, aşa că în mâncarea noastră am mai pus doar sare şi piper. Se poate servi cu hrean ras proaspăt, dar aseară nu am mai avut răbdare să radem hrean, aşa că am savurat mâncarea aşa cum era, puţin încălzită. Nu mai zic că e şi de post, da?

Zeama poate fi băută, ca un ceai. E bogată în fier şi foarte sănătoasă. Eu i-am pus Soniei în ceaiul ei Baby Drink şi nu a părut nemulţumită.

Abia aştept să mergem la Tecuci, la bunicii Soniei, şi să mergem la pădure, la cules de urzici. Mă rog, mai mult tata se ocupă cu culesul căci e mai puţin sensibil la înţepături:P.

Dacă nu aveţi taţi sau bunici care să vă aprovizioneze cu pişcăcioasele urzicuţe, daţi o raită prin piaţă şi cumpăraţi cu încredere.

Poftă mare!

5 yummies

Etichete:

1 Response to "Mâncare de urzici"

Eu i-am pus putina miere sucului de urzici fierte si i-am dat in loc de ceai. I-a placut asa de mult, incat de fiecare data a baut un biberon intreg, iar procesul s-a repetat de vreo 3 ori. Inclin sa cred ca i-a placut mai mult gustul acesta nou decat ceaiul lui zilnic, deja perimat.
Urzicile favorizeaza si aparitia senzatiei de foame, iar sucul lor (acela obtinut la robotul de stors fructe si legume) ar fi (a spus pediatra) un bun pansament gastric.
Mie-mi plac loboda si stevia, asa ca in curand cred ca voi incerca sa-i pun in supica si verdeturi de-astea. Cat despre carnea de miel… hmmm… nu ne prea dam in vant dupa ea, e destul de greu de digerat si cred ca vom mai astepta un an!
Ah, mai e ceva: am primit indicatii pretioase prin telefon (soacra-mea, deh!) sa folosesc doar frunzulitele urzicilor, nu si petiolul, care ar fi mai tare si fibros! Am ciumpavit deci 3 pungute de urzici si am facut din frunzulite vreo 3 pumnisori de mancare buna- rau cu mamaliguta! Bebe a primit urzici cu carne de pui, iar noi le-am mancat cu niste friptura, insa as mai face! Cred ca-s bune si cu oua rosii, ca tot e perioada lor!
Hristos a inviat si distractie placuta!

Lasă un răspuns

