Reţete pentru pitici

Arome

Posted on: 05/11/2009

La sfatul lui Lore, vă scriu un post despre utilizarea aromelor în mâncărurile copiilor mici, nu doar a ierburilor aromate pentru că aromele pot fi date şi de alte ingrediente. Nu sunt expertă în aşa ceva, doar că am testat mai multe atât în alimentaţia noastră, cât şi a Soniei (acum 7 luni şi un pic).

Am început pe la 5 luni sau chiar mai devreme să îi pun pătrunjel în fierturile de legume. Odată cu pătrunjelul am strecurat şi o bucăţică mică de ceapă, ca să fie piureul mai gustos. Am observat, de asemenea, că amestecând ţelina cu păstârnacul iese o chestie care nu e prea gustoasă şi atunci am optat să le pun separat. Soniei îi place păstârnacul mai mult şi ţelina mai puţin, probabil pentru că aroma e mai puternică.

Ceapa verde, tocată şi adăugată mai spre finalul fiertului, ca să nu o distrugem total, îi dă mâncării o savoare deosebită.

Am utilizat mai rar mărar (în tocăniţele de cartofi, dar Soniei nu îi plac amestecurile din prea multe legume aşa că astfel de tocăniţe îi fac mai rar) sau leuştean (mai mult în ciorbele noastre din care i-am pasat şi ei).

Dar paste îi fac destul de des şi atunci pun busuioc. Ca o fană a bucătăriei italiene, am în permanenţă busuioc şi oregano în casă. Plus rozmarin şi cimbru, just in case.

Dacă se poate, la paste pun busuioc proaspăt dar acum e mai greu de găsit iar în ghiveci am încercat să cresc dar nu-mi iese. Busuiocul proaspăt se pune la final, ca toate ierburile proaspete, şi ca să lase o aromă mai puternică poate fi frecat cu foarte puţină sare şi ulei de măsline într-un mojar. Dacă nu ai mojar, pur şi simplu îl tai mărunt.

Rozmarinul merge cu pui. Nu am testat cu carne de vită iar carne de porc nu gătesc oricum nici pentru noi. De asemenea, mai bine proaspăt decât uscat pentru că în stare uscată arată ca nişte ace de brad care nici nu fierb cine ştie ce şi sunt şi mai greu de pescuit. Nu recomand pasarea lor în mâncare pentru că nu se mărunţesc cum trebuie şi bucăţelele rămase sunt şi un pic amare.

Cimbrul merge destul de bine cu somon, spre exemplu, dar şi la cărnurile roşii, precum şi la ciorba de fasole, dar de asta nu e voie să dăm la bebeluşi🙂.

Evident că ardei iute nu am folosit în mâncarea copilului deşi noi mâncăm destul de picant. În schimb, i-am introdus în alimentaţie usturoi, înainte de 6 luni, dar foarte aproape de această vârstă. Îl folosesc într-o reţetă de paste cu legume şi de cartof copt, ambele urmând să apară pe aici.

Ardeiul roşu (capia sau gogoşar, ambele fiind soiuri mai dulci) sunt aproape o necesitate pentru Sonia. De când i-a dat de gust papă la greu tot ce e cu ardei. Poate fi pus în tocăniţele de cartofi, în amestec cu pui sau vită şi morcovi, în paste etc.

Nu folosesc tarhon pentru că nu-mi place mie (deşi s-ar putea să-mi schimb părerea, dacă ţinem cont că nici de spanac nu mă atingeam înainte de Sonia), dar Lore l-a menţionat ca fiind un ingredient ce mai poate aroma unele mâncăruri.

În rest, pentru potrivirea ierburile cu legumele şi carnea, recomand cu căldură studierea unor cărţi de bucate, Internetul sau experimentarea🙂. Eu o aleg pe ultima, de cele mai multe ori. E incredibil ce chestii mănâncă bebeluşii. Câteodată Sonia mănâncă piureuri de care eu nici nu m-aş apropia.

Pentru fructe, am folosit vanilia (un strop de zahăr vanilat, dar şi mai bine, un „strop” de păstaie), siropul de arţar, scorţişoara. În loc de scorţişoară puteţi folosi şi nucşoara, dar eu o utilizez mai mult în amestecul de carne tocană de vită din lasagna noastră sau în chilli con carne:)

Dintre brânzeturi, prefer să folosesc brânză Cheddar rasă (pentru paste sau pentru piureul de conopidă cu brânză) sau ricotta în loc de brânzică de vaci, pentru că e mai moale şi mai fină. În loc de ricotta se poate folosi urdă. Eu am avut oarece probleme cu brânza de la ţărani şi deocamdată o evit. Cea de vaci e prea grasă şi a provocat copilului diaree în două rânduri, aşa că am renunţat.

4 Răspunsuri to "Arome"

Super interesant! Merci!
Imi place ca ai experimentat pe fetita si desi eu nu i-am amestecat pana acum chestii verzi in mancare, am pus la fiert si a mancat destul de bine.
Am sa incerc sa-i pun mai multe ierburi in mancarica, desi nu stiu clar de unde sa le iau!🙂
Adica ok, patrunjel, marar se gasesc peste tot, cimbru am uscat, dar rozmarin… hm… nici nu prea stiu cum arata si in piata ma cam indoiesc sa fie!

Rozmarin uscat se gaseste la raionul cu condimente din supermarket. Proaspat la raionul cu produse proaspete tot din super sau hypermarketuri.

Inseamna ca n-am stiut eu dupa ce sa ma uit!
Dar frunzele uscate tre’ sa i le pescuiesc din macare…

Dap. Sunt ca niste ace de brad si nu fierb bine. Poti sa mai incerci si cu busuioc sau oregano daca gatesti paste, spre exemplu.

Lasă un răspuns

